16 wskazówek jak zapobiec stratom w sklepie 0
16 wskazówek jak zapobiec stratom w sklepie

Oto kilka praktycznych wskazówek jak zminimalizować straty:

  1.  Nie myśl, że możesz pozbyć się problemu tylko wybierając „właściwych” ludzi. Badania pokazują, że większość z nas, jeśli mamy taką możliwość  i wiemy, że nie poniesiemy żadnych konsekwencji – jest skłonna do dokonania kradzieży. Chociaż sprawdzanie nowych pracowników jest istotnym środkiem bezpieczeństwa, to jednak gdy chodzi o straty spowodowane kradzieżą –  trzeba pamiętać, że „okazja czyni złodzieja” a naszym zadaniem jako właścicieli jest nie dopuścić do powstania takiej okazji.
  2. Uporządkuj i śledź na bieżąco swoje stany magazynowe– tylko wtedy możesz „wyłapać” nieprawidłowości.
  3. Zacznij porządki w organizacji sklepu od strony magazynu, tzn. od strefy przyjęć – to jest najczęstsze „miejsce zbrodni”. W branży detalicznej, kradzieże przez klientów są zwykle o wiele mniejszym problemem.
  4. Biedni ludzie nie koniecznie coś ukradną; natomiast ludzie, którzy zauważą brak nadzoru – ukradną coś z całą pewnością. W Europie zachodniej 40% aresztowanych za kradzież to byli menedżerowie, pracownicy ochrony (ci, których praca nie była bezpośrednio nadzorowana).
  5. Tak zwana „Złota Godzina” (pierwsza godzina pracy pracownika) – to najlepszy czas, by uświadamiać pracowników o tym, że w naszym sklepie kradzież jest nieakceptowalna, że wszystko jest pod kontrolą i że „wielki brat zawsze patrzy”. Poinformuj wyraźnie pracowników o konsekwencjach kradzieży.
  6. Nie inwestuj jedynie w stały i niezmienny system ochrony. Pamiętaj, że kontrola strat to działanie wymagające ciągłej uwagi; należy być czujnym i zmieniać narzędzia nadzoru w zależności od sytuacji. Nie myśl, że pieniądze, które wydałeś na kontrolę w zeszłym roku, zaprocentują doskonałą ochroną w tym roku. Każdy system można obejść i pracownicy szybko przechytrzą właściciela. Ciągła uwaga, czas poświęcony uważnej kontroli – są najważniejsze. Budżet należy do tego odpowiednio dopasować.
  7. Małe rzeczy, robione często mogą się okazać równie efektywne jak jedna rzecz – robiona rzadko; np. 3 atrapy kamery mogą okazać się lepsze niż 1 prawdziwa.
  8. Chociaż ważną częścią kontroli strat są zmiany systemu  (np. zmiana rozmieszczenia luster lub kamer w sklepie), niektóre aspekty wymagają żelaznej konsekwencji. Jeśli masz zainstalowany monitoring pamiętaj, aby nagrywanie było zawsze włączone (szczególnie jeśli wychodzisz ze sklepu). Jeśli zapomnisz tego zrobić raz czy dwa razy – jest to ewidentna wskazówka dla pracowników, że mają otwartą furtkę.
  9. Złe relacje z pracownikami przyczyniają się do powstawania strat – nie ma przecież nic bardziej satysfakcjonującego niż wymierzenie sprawiedliwości po swojemu. Jeśli pracownicy czują się niedoceniani – odpłacą nam „pięknym za nadobne” i zrekompensują to sobie kradzieżą towaru. 
  10. Okazuje się, że złodziej złapany na kradzieży jest najczęściej zatrudniony przez mniej niż 12 miesięcy i jest czasem „douczany” przez współpracowników. Naszym zadaniem jest stworzyć takie środowisko w pracy, w którym kradzież nie jest akceptowana.
  11. Pracownicy zwykle zaczynają kraść w pierwszych tygodniach swojej pracy (często są łapani na kradzieży przez współpracowników). Musimy być pewni, że taki amator napotka na natychmiastowy protest współpracowników, którzy już wiedzą, że u nas kradzież nie jest tolerowana.
  12. Nie wolno czekać aż straty  staną się  naprawdę problemem.  Nie wymaga to dużych nakładów finansowych, tylko  twojej  ciągłej uwagi. Co może pomóc? Plakaty, anonimowa hotline, wykłady na temat zasad zachowania, video, biuletyny, komisje pracownicze, premie za uczciwość.  Staraj się być kreatywny – dla „nałogowego” złodzieja nie ma nic gorszego niż nieoczekiwana zmiana.
  13. Nie jest tak bardzo ważne co zrobiłeś, ale co twój złodziej myśli, że mogłeś zrobić, robisz, lub będziesz robił. Rozdmuchanie tematu przynosi dobre efekty. Napisanie memo (notatki służbowej) z krótką aluzją do zmniejszenia strat może wpłynąć na zmianę zachowania potencjalnego sprawcy.
  14. Nie zostawiaj rzeczy nie naprawionych – działaj natychmiast. Istnieje teoria tzw. Rozbitych Okien (James Wilson  i  George Kelling) mówiąca o tym, że przestępstwo jest rezultatem nieporządku. Jeśli okno jest rozbite i zostawi się go nienaprawione, przechodzący ludzie pomyślą, że nie ma gospodarza i nikt nie dba o to miejsce, więc można kraść i niszczyć bezkarnie.
  15. Cały personel musi być świadomy, że przynajmniej raz w roku jest inwentaryzacja – jest to egzamin dla całego personelu, na którym dokładnie dowiemy się o ilości strat w sklepie.
  16. Spróbuj uświadomić potencjalnemu złodziejowi, że ryzyko ceny jaką będzie musiał zapłacić za kradzież jest tak wysokie, że nie warto go podejmować  bo starta może być dla niego rujnująca (zwolnienie z odpowiedniego paragrafu, zgłoszenie na policję itp.)

 

Opracowano na podstawie:  Useful-ways-prevent-retail-shrinkage, Vahid-Hamzabegovic 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl